Nu hvor udstillingen er pakket ned, er alle blomsterne vendt hjem igen – og du kan nu se dem her på siden. To af de mest tankevækkende og poetiske værker er tilbage og klar til at blive oplevet på ny.
“De hovedløse vælgere” er kommet hjem. Et lille landskab skabt i frustration over verdenssituationen, men også som et håb om, at vi værner om vores frihed og alt det, der er blevet skabt og kæmpet for gennem generationer. De hovedløse vælgere står på en lakbakke fyldt med sort mos – under de blomstrende kirsebærgrene gynger en ensom gynge i en kube af plexiglas.
Det smukke kirsebærtræ er også tilbage. Oprindeligt sad der en velnæret sort fugl med et skinnende guldnæb og rygmærket P midt i den blomstrende krone – et markant og symbolsk billede, der sammen med sorte påskeliljer på den mørke mosbund skabte en stærk kontrast til blomsternes skrøbelige skønhed. Fugl og blomster var en del af værkets oprindelige politiske kommentar og frustration over de kræfter, der synes at ville nedbryde det smukke og sårbare.
Installationen er nu ændret – fuglen P og de sorte påskeliljer er fjernet. Tilbage står træet i sin rene, blomstrende pragt – lettere at tage ind, mindre politisk, men stadig med en dybde, der rører og rummer. Et værk, der nu kan skabe glæde og skønhed i mange sammenhænge – og måske netop derfor er så vigtigt i den tid, vi lever i.
Begge installationer er skabt af Charlotte Mols, håndlavet af farvet og formet crepepapir – fra de fineste blomsterblade til den store, skæve krukke, som også er hendes eget værk. Hver detalje er et resultat af timer med pincetter, værktøj, og et dybt engagement i både form og budskab.
Har du lyst at se dem og måske endda få dem hjem i din stue, så skriv endeligt til Charlotte. Eller lad dig inspirere og mærk både det sårbare og det stærke, det frustrerede og det håbefulde, som bor i hvert eneste lag papir.